تاثیر زمان ماندگاری در سایت بر روی سئو

در طی چند سال اخیر، حدس و گمان های زیادی در خصوص سیگنال های رتبه دهی به وب سایت ها در گوگل منتشر شده است. حدس و گمان هایی که به اندازه خود گوگل قدمت دارند. چه چیزی یک سایت را در لیست نتایج موتورهای جستجوگر به اوج می‌رساند و سایت دیگری را به دست فراموشی می سپارد؛ از آن دسته سوالاتی است که ذهن هر مدیر وب سایتی را به خود مشغول می کند. در واقع گوگل همیشه نسبت به الگوریتم های خود مرموز بوده است و اطلاعات دقیقی در این خصوص ارائه نکرده است.

اما این روند اخیرا در طی یک برنامه پخش زنده پرسش و پاسخ با حضور Andrey Lipattsev، مدیر ارشد استراتژی های گوگل در کیفیت جستجوها تغییر پیدا کرد. وی در این خصوص اعلام کرد که لینک ها به عنوان فاکتور اول و محتوا به عنوان فاکتور دوم برای رتبه دهی استفاده می شود. البته گوگل در این تلاش است که اهمیت لینک ها را به مرور زمان کمتر کند. مت کاتز مدیر اسپم در گوگل گفته است: «زمانی که بتوانیم به درک درستی از معنا و مفهموم محتوای نوشته شده برسیم، به ناچار از اهمیت لینک ها کم خواهیم کرد.»

حال این سوال پیش می‌آید که اگر لینک ها سئو آینده را تشکیل نمی دهد، پس سئو به چه جهتی در حال حرکت است؟ پاسخ را می توان در تجربه کاربری دانست. در این میان یکی از معیارهای مهم برای شناسایی تجربه کاربری، زمان ماندگاری است.

increase-time-on-site زمان بازدید در سایت
increase-time-on-site
زمان بازدید در سایت

زمان ماندگاری یا توقف چیست؟

زمان توقف معیار اندازه گیری حضور بازدید کننده در سایت است. به عبارتی، وقتی شخصی در صفحه نتایج بر روی لینکی کلیک می کند، از زمان آن کلیک تا برگشت دوباره به صفحه نتایج به عنوان زمان توقف در نظر گرفته می شود. این مورد چگونه بر روی سئو اثر می گذارد؟ و آیا گوگل به آن اهمیت می دهد؟ جواب کوتاه بله است.

صرف نظر از الگوریتم های زیادی که توسط گوگل تغییر می کنند، آنچه که تا کنون ثابت و موثر مانده محتوا است. اگر محتوا ارزش خواندن داشته باشد، پس کاربر باید زمانی را جهت مطالعه آن محتوا در سایت سپری کند. به عبارتی دیگر، اگر بازدید کننده ۵ یا ۶ ثانیه پس از ورود به سایت از آن خارج شود، این موضوع سیگنال بدی است که باید آن را برطرف کنید.

 

چگونه زمان ماندگاری را افزایش دهیم؟

با مفهموم زمان توقف یا مدت زمانی که بازدید کننده در سایت حضور دارد آشنا شدیم و می‌دانیم و که برای سئو سایت مهم است. اکنون زمان آن رسیده است که این مدت زمان را افزایش دهیم. برای این منظور می توان از راه کارهای زیر استفاده کرد:

۱- تمرکز بر روی تولید محتوای مفید و ارزشمند

اگر شما محتوایی که ارزش خواندن را نداشته باشد تولید کنید، از کاربران چه انتظاری برای مطالعه آن دارید؟ در واقع اگر محتوا برای کاربر مفید نباشد چرا باید در سایت شما زمانی را سپری کند؟ پس اگر محتوا متناسب با نیازهای بازدید کنندگان نباشد، کاربران بدون اتلاف وقت از سایت شما خارج خواهند شد.

برای درک بهتر این موضوع بیایید یک نمونه مثال بزنیم. وب سایت های زیادی با استفاده از عنوان و متای توضیحات جذاب افراد را به کلیک کردن بر روی لینک سایت خود تشویق می کنند، اما این ترفند صرفا برای کسب ورودی از موتورهای جستجوگر است. زمانی که کاربر وارد سایت می شود، محتوای مورد نظر خود را پیدا نمی کند و دوباره به صفحه نتایج باز می گردد. این بازگشت دوباره و سریع کاربر به موتورهای جستجوگر این سیگنال را ارسال می کند که محتوای آن سایت ارزشی ندارد؛ بدین گونه رتبه آن سایت با افت مواجه خواهد شد.

۲- محتوای مرتبط

راه کار دیگری که با استفاده از آن می توانید کاربران را برای حضور طولانی مدت در سایت تشویق کنید، استفاده از محتوای مرتبط است. برای انجام این کار باید در نوشته های خود به سایر صفحات سایت که مرتبط به آن نوشته هستند لینک ایجاد کنید. زمانی که کاربر از محتوای شما راضی باشد از مقالات مرتبط دیگری که معرفی کرده اید بازدید خواهد کرد. این روند اگر به درستی انجام گیرد، بازدید کننده زمان بیشتری را در سایت خواهد ماند و حتی دیگر به جستجوی مجدد در گوگل نیازی نخواهد شد.

 

زمان ماندگاری کاربر در سایت به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه دهی، بدون شک به مرور زمان بر اهمیت آن افزوده خواهد شد. گوگل در تلاش است که وب سایت هایی با محتوای ارزشمند را به صدر نتایج برساند و یکی از معیارهای تشخیص محتوای ارزشمند قطعا زمان ماندگاری خواهد بود. البته برای اینکه رتبه بهتری در فهرست نتایج بگیرید، مقاله بهبود رتبه سایت در گوگل نیز می تواند برایتان مفید و کاربردی باشد.

 

منبع: http://www.greenseo.ir/

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *